Best-Frit frituur van het jaar 2015 getuigt # Frituur Perron 7
Frituur Perron 7 in Ham won in juli 2015 de titel ‘Best-Frit frituur van het jaar 2015’. Negen maanden later is het effect in de zaak van Kristel Quakels en Bert Willems nog steeds voelbaar. “Niet meer zoals in de eerste maanden”, zegt Bert. “Maar het effect blijft nog steeds voelbaar. De impact van die titel mag je echt niet onderschatten. Maar als je zaak die extra drukte aankan, moet je niet twijfelen: meedoen.”
“Je wordt meegesleept in een onvoorstelbare drukte”, blikt Bert terug. “De dag zelf met een BV, Lesley-Ann Poppe, de genodigden, de klanten die massaal komen. Maar ook de dagen daarna was het amper bij te houden. Ook de pers verzorgen vraagt tijd. De meeste journalisten komen de dag zelf. Maar de dagen daarna volgen nog redacteurs van magazines allerhande. Ik haalde zelfs een Duitstalige krant.”
Die media-aandacht laat ook zoveel maanden later nog sporen na. Met de regelmaat van de klok komen er nog steeds onbekenden omwille van die titel langs in de frituur. “Ik kreeg alle dialecten te horen”, lacht Bert. “Als ik je vertel dat er ook Nederlanders, Duitsers en Luxemburgers naar Ham afzakten om te proeven, dan weet je het wel.”
Bert en Kristel raden elke frituur die gelooft in haar kansen aan om mee te doen. “Zorg dat je er klaar voor bent”, waarschuwen ze hun kandidaat-opvolgers. “Wie denkt dat zin zaak al op het toppunt van het kunnen zit, begint er beter niet aan. De drukte die de overwinning met zichmeebrengt, moet je aankunnen. Ook vele maanden later. Je kan het je niet permitteren om dat ten koste te laten gaan van je kwaliteit en je service.”
De klanten van een Best-Frit frituur van het jaar hebben hoge verwachtingen. De trouwe klanten willen niet dat de kwaliteit en service die zij gewoon zin, er op achteruit gaat. En de nieuwe bezoekers zin natuurlijk uiterst kritisch. “Ik kan gelukkig zeggen dat ik nooit iemand over de vloer kreeg die beweerde dat wi de titel niet verdienen”, zegt Bert. “Maar ik heb ook nooit naast mijn schoenen gelopen. Ik besef dat er nog veel goede frituren zin. En smaken verschillen ook. Onze titel viel ook in een moeilik jaar, waarin de kwaliteit van de aardappelen echt niet stabiel was.”
Een titel lokt ook collega-frituuruitbaters. “Vermoedelik zullen de meesten niet eens zeggen dat ze ook een frituur hebben”, weet Bert. “Als hier twintig klanten staan aan te schuiven heb je ook geen tijd voor een rustige babbel ‘onder collega’s’. Af en toe waren er dus collega’s die kwamen kijken. Dat mag natuurlijk. Ik zou dat niet doen. In mijn weinige vrije tijd ga ik niet in een andere frituur zitten.”
Kristel en Bert zin heel nuchter gebleven bi de overwinning. “Frituur van het jaar of niet, je moet het altijd weer bewijzen. Met die titel ben je nog meer verplicht om de kwaliteit te
handhaven. Gelukkig is dat voor ons altid een erezaak geweest. Wij danken de titel aan onze klanten die voor ons stemden. Voor hen hebben we de verkiezing gevierd met een dag gratis drank bij de aankoop van een snack. Ook toen was de drukte niet te overzien. Maar we willen niet klagen. Deze titel heeft onze zaak een fantastisch jaar bezorgd. Wij zouden zo weer meedoen. Maar dat mag niet.”
Op de vraag of we campagnetips hebben, zijn de winnaars van 2016 overduidelik. "De beste campagne is trouw blijven aan jezelf. Kwaliteit, snelheid en vriendelijke service zijn de allerbeste campagnemiddelen.”